Zondag 31 januari jl. werd vanuit Cultureel Centrum Bullekerk invulling gegeven aan Holocaust Memorial Day. We kunnen spreken van een bijzondere editie, en dat kwam niet alleen door corona.
De drie voorgaande edities werden – elk ook bijzonder in eigenheid – gehouden in een kerk gevuld met belangstellenden. Zondag was de kerk leeg, en werd er gesproken tegen het oog van de camera.
Journaliste Ronit Palache (1984) maakte diepe indruk met haar lezing waarin ze duidelijk maakte hoe belangrijk taal is voor het verwerken van een trauma. Voor de doorwerking ervan en de herinnering:
‘Oma duwde mijn handen weg van mijn hoofd als ik daar jeuk had. Een kind heeft geen weet van luizen in kampen, van gevangenispakken, van in zijn geheel uitgeroeide families, noch van trauma’s die gezin na gezin door echoën. Een kind heeft geen weet van een enkel mensenleven dat generaties lang duurt.’
Ook burgemeester Hamming benadrukte het belang van taal. Hij waarschuwde voor het gevaar van negatief gebruik ervan:
‘Woorden die mensen wegzetten of beledigen. Gedrag dat groepen tegen elkaar opzet. Waar een dag als vandaag ons ook aan zou moeten herinneren is dat het ook toen zo begon: met woorden, met gedrag dat zorgde voor polarisering…’
De muzikale omlijsting was van hoog niveau: Merel en Jolijn Zoutendijk (onder meer winnaars van het Jan Pasveerconcours 2017) speelden Elégie van Fauré, celliste Mariette Gort speelde voor aanvang van het programma Bach, en Femke van Zoelen zong het lied ‘Hee, ouwe meneer’ van Liesbeth List.
Hee, ouwe meneer
Dat laatste had wat voeten in aarde: oorspronkelijk zou het lied worden vertolkt door meerdere leerlingen van de Zaanse Theaterschool met jeugdorkest Sinfonietta. Maar het koor en het orkest konden niet bij elkaar komen. We moesten het terugbrengen tot een zangeres. Daarbij bleek de bladmuziek van het lied, geschreven door Rick van de Linden (met tekst van Cees Nooteboom) onvindbaar. Orkestleidster Julia Barnes wist gelukkig van het gouden gehoor van pianiste Joke van der Bunt, en zij haalde de noten terug. De uitvoering die toen ontstond is in de opname van de livestream op ongeveer 29 minuten terug te zien, maar de allereerste keer dat Femke van Zoelen (van de Zaanse Theaterschool), Joke en Julia met elkaar oefenden mochten wij vastleggen en dat delen we ook graag met je:
|