Afmelden
Weet u zeker dat u zich wilt afmelden voor dit evenement?
Op donderdag 18 september 2025 openden departement 's-Gravenhage het nieuwe seizoen met een (na)zomerborrel, dit keer in de nieuwe vestiging van Winebar Lemongrass in Scheveningen. Leden en introducés van M&A Professionals Den Haag en De Maatschappij departement ’s-Gravenhage kwamen samen voor een, geanimeerde netwerkavond waarin zij elkaar na de zomerstop opnieuw ontmoetten en bijpraatten.
Ondernemen met betekenis
Na een korte introductie door Michiel Martin, voorzitter van de Haagse M&A Professionals, was het woord aan Stefan Baecke, founder van Yespers. Hij nam de leden mee in zijn persoonlijke en zakelijke reis: van de financiële wereld naar het oprichten van een bedrijf dat voedselproducten ontwikkelt met oog voor mens, milieu en maatschappij.
Baecke vertelde hoe de financiële crisis hem deed nadenken over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ondernemingen. Met Yespers besloot hij een ander pad in te slaan: het produceren van ontbijtproducten die verspilling voorkomen en maatschappelijke waarde toevoegen. Daarbij staat het volledig benutten van grondstoffen centraal. In 2024 opende Yespers in Den Haag de eerste Total Value Fabriek ter wereld, waar fruit zonder reststromen wordt verwerkt en tegelijkertijd werkgelegenheid wordt gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Economische én maatschappelijke winst
Tijdens zijn presentatie liet Baecke zien hoe economische, ecologische en sociale waarde hand in hand kunnen gaan. Zijn bedrijf werkt met het principe van True Pricing: winst wordt niet alleen gemeten in euro’s, maar ook in de maatschappelijke kosten die worden vermeden, bijvoorbeeld door reststromen volledig te benutten en mensen duurzaam aan werk te helpen. Volgens Baecke ligt hierin het rendement van de toekomst: maatschappelijke besparingen die niet alleen bedrijven, maar ook de samenleving als geheel ten goede komen.
De aanpak van Baecke krijgt brede erkenning: Yespers won de Haagse Parel en werd in 2025 genomineerd voor de Nationale Ondernemersprijs en de True Price Award. Met hun missie om ‘voeding die klopt’ te maken, producten met aandacht voor smaak, voedingswaarde en maatschappelijke impact, weet Yespers steeds meer mensen te overtuigen. Ook bij de leden maakte zijn verhaal grote indruk.
Na de lezing was er gelegenheid om met elkaar in gesprek te gaan tijdens de netwerkborrel. Onder het genot van zalige hapjes en drankjes verzorgd door Lemon grass aan de Scheveningse haven werd volop nagepraat en bijgepraat. Bovendien gingen de leden met een goodiebag van Yespers naar huis, gevuld met duurzame én smakelijke producten. We willen onze dank uitspreken naar onze spreker Stefan Baecke, voor zijn inspirerende verhaal en het delen van zijn visie.
