Mobiliteit in- en rondom de Hoeksche Waard (1)

Met dertig deelnemers was de eerste digitale bijeenkomst met als thema 'Mobiliteit in- en rondom de Hoeksche Waard' - en dan met name omtrent de renovatie van de Heinenoordtunnel in 2023/24 - bijzonder geslaagd te noemen. De organisatie en communicatie rond de renovatie van belangrijke verkeersaders is voor bedrijven en bewoners van groot belang. In die zin was dit een informatieve en leerzame bijeenkomst. De presentatie was in handen van Marjolein Brandt van Rijkswaterstaat (Mobiliteit) en Steven Corijn, betrokken bij 'De Verkeersonderneming'. De quizvorm zorgde voor een goede interactie tussen de deelnemers.

Veel tunnels en bruggen in Nederland zijn aangelegd in de jaren 1950/60, deze zijn nu aan vervanging of renovatie toe. In Zuid-Holland gaat het in totaal om 34 projecten. De Heinenoordtunnel dateert uit 1969 en is ook toe aan een grote opknapbeurt, waarbij bouwkundige delen, installaties en systemen vervangen en geüpdatet worden. Er rijden dagelijks zo´n 110.000 voertuigen door de tunnel met als herkomst/bestemming: Randstad, Zuid-Hollandse eilanden, West en Oost Brabant, havens van Rotterdam en  Antwerpen.  De sluiting van de Heinenoordtunnel gaat een grote impact krijgen op de doorstroming van het gehele netwerk. Tijdens de renovatie zullen er twee volledige tunnelsluitingen van 2 weken zijn in de zomer en ca. 30 weekenden in één richting. Voor openbaar vervoer wordt de Tweede Heinenoordtunnel ingezet.

Marjolein Brandt: “Hinder is onvermijdelijk ondanks slim plannen, slim bouwen.  Het streven bij de 2 weken afsluitingen in de zomer is naar niet meer vertragingen dan in een normale spits buiten de zomermaanden. Bij de sluitingen wordt het verkeer omgeleid via de Kiltunnel, die dan tolvrij is is. Om de hinder beperkt te houden, moet het verkeer tijdens de zomersluitingen verminderd worden met 30.000 voertuigen per dag. Dat is echt een gigantische uitdaging!” Als bereikbaarheidsmaatregelen wordt gedacht aan het bevorderen van het fietsgebruik, betere fietspaden, uitbreiding P&R voorzieningen, OV acties met gereduceerd tarief en afspraken met bedrijven over flexibel werken/reizen. Daarnaast is goede communicatie en reisinformatie ontzettend belangrijk.

Wethouder Harry van Waveren geeft aan aanpassingen te doen, samen met de provincie Zuid-Holland aan de infrastructuur van de Hoeksche Waard zoals, zoals het realiseren van de parallelweg Maasdam/’s-Gravendeel om veiligheidsdiensten vrij baan te geven en in noodgevallen het verkeer beter af te wikkelen. De rotonde bij ‘s-Gravendeel wordt aangepast zodat hij meer verkeer kan verwerken en er komen extra opstelstroken bij de Vrouwenhuisjesweg.  Deze en nog meer aanpassingen worden voor de zomer 2023 aangelegd. 

Steven Corijn: “De voorbereiding van deze omvangrijke renovatie kost veel tijd. In opdracht van De Verkeersonderneming worden bedrijven in de wijde regio bezocht, omdat het in deze fase ontzettend belangrijk is om voldoende informatie te krijgen, zeker ook voor bedrijven.” De Verkeersonderneming brengt partijen samen in het project “Samen bereikbaar” en levert advies op maat om de hinder van de tunnelrenovatie zo beperkt mogelijk te houden. Het besef en de wil van ondernemers om zelf ook maatregelen te treffen moet aanwezig zijn.”

Deze Zoom-bijeenkomst is wellicht de eerste in een reeks over dit onderwerp gezien de lange looptijd en het belang voor de Hoeksche Waard. Leden die niet hebben deelgenomen, hebben een informatieve bijeenkomst gemist, maar helaas ook een gezellig borrelplankje van Mariet Party’s & Catering met lekkere wijn.

Wilt u meer weten? of wilt u zich alvast aanmelden voor de digitale nieuwsbrief omtrent de renovatie die vanaf deze zomer verstuurd gaan worden? Lees meer.

 

 

 

Departement Hoeksche Waard


0 Reacties

Wat kan De Maatschappij voor u betekenen?

Lid worden