Afmelden
Weet u zeker dat u zich wilt afmelden voor dit evenement?
Tussen een paar fikse zomerbuien door scheen de zon op de wieken van molen De Korenbloem in Ulvenhout, waar de leden van De Maatschappij West-Brabant werden ontvangen voor de zomerlunch.
Op het menu stonden, naast een weerzien met de leden na een lange zomer, als voorgerecht heerlijke broodjes en wraps van De Uitdaging en smakelijke soep van Etwas (waarover hierna meer). Het hoofdgerecht was de lezing van Kristel de Krijger, voorheen werkzaam bij De Koekfabriek en inmiddels actief met haar eigen sociale initiatief Etwas.
In haar werk bij De Koekfabriek zag Kristel hoe waardevol het is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een zinvolle dagbesteding te geven. Geen repeterend werk zonder reëel nut, maar een opstapje naar betaald werk. In overleg met een lokale zorgpartner worden op zorgvuldige wijze teams samengesteld van mensen die om verschillende redenen zo’n afstand tot de arbeidsmarkt hebben. De reden voor de ‘afstand’ is overigens divers: het kan ook gaan om ex-gedetineerden, ex-daklozen, schoolverlaters die een leer-werk-plek zoeken, mensen met autisme, vluchtelingen die de taal nog onvoldoende spreken, etc.
Op enig moment kwam van een opdrachtgever de vraag, of ze De Koekfabriek ook konden inzetten ten behoeve van Social Return On Investment. Kristel legde uit dat hieronder moet worden verstaan het inkopen – van koek, maar ook andere producten, of diensten zoals schilderwerk – bij een onderneming waar veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werken, maar die ook een milieubewuste en duurzame bedrijfsvoering hebben.
Hieruit ontstond Etwas, een anagram van Waste.
Bij de lunch werd paprika- en mosterdsoep geserveerd die bereid was door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar die bovendien werd gegeten uit (jam)potten die gereinigd en hergebruikt worden. Géén plastic wegwerpverpakkingen dus. En de ingrediënten waren ‘afgekeurde’ producten, die nog steeds heel goed eetbaar zijn en heerlijke gerechten kunnen opleveren. Etwas dient twee doelen: tegengaan van verspilling én het scheppen van werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, die al wél richting een ‘reguliere’ werkplek gaan.
Er valt voor ondernemingen zoals Etwas nog veel winst te behalen in de zicht- en vindbaarheid, hetgeen tot meer opdrachten/afnemers moet leiden. Met een goed werkend en goed gevuld online platform voor aanbieders en afnemers zouden sociale ondernemers zoals Kristel erg geholpen zijn.
Overigens kwam vanuit de gemeente Breda, nadat steeds werd gesproken over ‘mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’, de terechte vraag: “Gaat het niet tevens om een ‘arbeidsmarkt met afstand tot de mensen’?” Een vraag die op veel bijval, niet alleen van Kristel, kon rekenen.
Voor alle leden die deze inspirerende lezing hebben gemist: www.etwas.eu.
Graag tot de volgende keer, bij het golfevent op 21 september a.s. of bij de eerstvolgende bijeenkomst!