Afmelden
Weet u zeker dat u zich wilt afmelden voor dit evenement?
In tijden van covid-19 kon een online meeting van De Maatschappij West-Brabant niet uitblijven, en dus hebben de leden op woensdag 6 mei jl. ingelogd op Zoom om met elkaar de verbinding te blijven zoeken en om met elkaar te bespreken wat tegen de achtergrond van de coronacrisis de economische en maatschappelijke ontwikkelingen zijn.
Ondernemer en gemeenteraadslid Raymond Kouwenberg bevestigt wat eenieder voelt en merkt, namelijk dat het continu schakelen is naar aanleiding van ontwikkelingen rondom maatregelen, zowel de beperkende maatregelen als de ondersteunende maatregelen.
Leroy Joosen, accountmanager Horeca & Retail van het Ondernemersteam van de gemeente Breda, geeft hetzelfde aan, maar dan vanuit gemeenteperspectief. Binnenstad is een gewilde locatie, maar hoe houdt de gemeente dat werkbaar als straks het openbare leven weer in volle(re) omvang begint?
Leroy: ondernemers geven aan dat vanaf het begin (half maart) er direct flink wat paniek ontstond vanwege het acuut wegvallen van inkomsten. Enkelen hebben er een mouw aan gepast, maar dat beperkt de schade maar deels. De gemeente is logischerwijs beperkt in de omvang van de (financiële) hulp die ze kan bieden.
De situatie geeft ondernemers een gevoel van onmacht. Leroy spreekt wel zijn grote respect uit voor de houding van de ondernemers; de contacten zijn positief en beheerst. Het gemis aan concreet perspectief maakt wel dat hij denkt dat het ‘kantelpunt’ nabij is. Detailhandel zit in een lastige situatie, want behoud van kleinere (lokale) winkels is van belang, maar veiligheid staat voorop. Tegenstrijdig in die zin zijn de twee boodschappen: steun de lokale winkels, maar blijf thuis.
Vraag (Peter Brouwers aan Raymond): welke kansen om invulling te geven aan economische visie van Breda?
Raymond: eerst zaaien, dan oogsten. Verouderde businessmodellen worden nu versneld aangepakt. Hij toont samen met Leroy de hoodies die zijn gemaakt. Er zijn truien, polo’s etc. te verkrijgen, een deel van de opbrengst gaat naar het Amphia Ziekenhuis.
Rick benoemt het initiatief van o.a. Danny Joosen (sociaal ondernemer): Restaurant 5.
Danny: het doel is en was al om ouderen en jongeren samen te brengen. Nu is “Maal Cadeau” ontstaan; een maaltijd cadeau geven aan een oudere in regio Breda inclusief een kaart met boodschap. Elke zaterdag worden zo’n 100 gezonde maaltijden bereid door lokale horecaondernemers en bezorgd, ter bestrijding van eenzaamheid. Personeel staat toch al op loonlijst, maken zich nu nuttig voor goed doel want volledig non-profit. Zie www.restaurant5.nl.
Rick: we zien een snelle ommekeer door aanpassing van jouw businessmodel, is dit blijvend?
Danny: we speelden al voor de coronacrisis met dit idee en aanvullende suggesties zijn zeker welkom, bijvoorbeeld samenwerkingen (zoals Boerschappen). Leroy is enthousiast over dit concept.
Johan: welke initiatieven zijn er nu zoal, Leroy?
Leroy: Zorg Voor Elkaar, platform om vraag en aanbod te koppelen. Vouchers om horecaondernemers te steunen. NAC Breda is erg actief. Drive-thru restaurant, gaat als concept nu ook landelijk. Het voelt alsof Breda een voortrekkersrol heeft, veel andere gemeenten bellen om tips en advies te krijgen. Breda is een grote stad, maar blijft voelen als een dorp, waardoor mensen elkaar goed weten te vinden om hulp te vragen of samen te werken.
Johan: Raymond, zie je ook initiatieven die blijvend (kunnen) zijn? Gaan we bijvoorbeeld weer meer lokaal produceren en kopen?
Raymond: ethiek is ook belangrijk, hoe “hoort het” als ondernemer (betalingstermijnen, overheidssteun vragen, etc.). Vraag is inderdaad of je afhankelijk wil blijven van internationale stromen en partijen, zoals AliExpress uit China? Maar ik vrees dat we voor groot deel ook in oude gewoonten vervallen.
Bij handopsteking was de stemming ongeveer 50/50. De mens vergeet snel, gedrag dat er tientallen jaren in is gesleten krijg je er moeilijk in 2 of 3 maanden uit. Maar de positieve effecten zoals minder onnodige kilometers, efficiënter vergaderen, blijven hopelijk, zonder te afstandelijk en kil te worden in de samenwerking en samenleving.
Rick: Raymond, wat kunnen we doen om ondernemers, overheid en onderwijs nog meer/beter met elkaar te verbinden? Raymond: meer ondernemers op strategische posities en dus lijntjes met de politiek.
Johan: Leroy, wat zouden we als netwerk voor bijdrage kunnen leveren? Leroy: Breda promoten, zowel nationaal als internationaal. Breda zichtbaar maken.
Als dank voor hun bijdragen ontvangen de sprekers een “De Maatschappij Bon”, te besteden bij lokale ondernemers. We sluiten af in de verwachting dat dit niet de laatste online bijeenkomst zal zijn, gelet op de uitfasering van de beperkende maatregelen, en in de wetenschap dat het een welkome vervanging is van de reguliere bijeenkomsten. Het bestuur “ziet” de leden dus graag weer binnenkort, online en op termijn in levenden lijve.