PERSBERICHT De "Lefprijs" van departement eemland

Amersfoort, 22 maart 2019

Departement Eemland van De Maatschappij deelt waarderingsprijzen uit tijdens Lentefeest

Prijzen voor Willemien Meershoek en Heinen & Hopman uit Bunschoten

De “Lefprijs” van departement Eemland van ondernemend netwerk “De Maatschappij” is donderdag 21 maart jl. tijdens het goed bezochte regionale netwerkevenement “Spring in de Maatschappij” in het pand van Van Den Hoogen Engineering uitgereikt aan Heinen & Hopman. Bij dezelfde gelegenheid mocht Willemien Meershoek de “Prijs van de Maatschappij” 2019 in ontvangst nemen.

De Prijs van de Maatschappij is bestemd voor een persoon die zich op een bijzondere wijze heeft ingezet en onderscheiden heeft. Hierbij kan gedacht worden aan een persoon die bijzondere initiatieven neemt, bruggen slaat tussen partijen, de regio op de kaart zet of een voortrekkersrol speelt op maatschappelijk gebied. MVO is een belangrijke factor in de beoordeling.

De “Lefprijs” wordt toegekend aan een persoon die onderneemt voor eigen rekening en risico, actief in de regio Eemland, langer dan 5 jaar bestaat, financieel gezond, maatschappelijk betrokken, een prestatie van formaat heeft neergezet en een voorbeeld is voor anderen.

De jury van de LEF prijs bestond dit jaar uit voorzitter burgemeester Melis van de Groep, Winnaar van 2018; Timo Kruft van de TeKa-Groep en accountant van MTH; Ben Heimensen.

Lefprijs
Na een aantal bijeenkomsten en gedaan onderzoek, is de jury tot de conclusie gekomen dat de LEF prijs 2019 toekomt aan de heer Joep Hopman (CEO) van Heinen & Hopman.

LEF in ondernemen
Het ondernemen zit de familie Hopman in het bloed. In 1965 is Heinen & Hopman Engineering BV gestart als klein verwarmingsbedrijf en inmiddels, ruim 50 jaar later, uitgegroeid tot een wereldwijd gerenommeerd bedrijf op het gebied van klimaatbeheersing in de breedste zin van het woord. Een grote en internationale speler op het gebied van Climate control systems voor de maritieme en offshore markt die o.a. samenwerkt met het bekende bedrijf Damen Shipyards. Regionaal levert Heinen & Hopman ook alle denkbare installatietechnische systemen voor zowel zakelijke als particuliere klanten. Kernbegrippen hierbij zijn duurzaamheid, kwaliteit en deskundigheid. Het bedrijf heeft grote stappen durven zetten en veel LEF getoond in het ondernemen. Het bedrijf gaat met de tijd mee en loopt het voorop als het gaat om techniek en innovatie.

Waar vader Cees Hopman het bedrijf is gestart, vormen zijn drie zoons nu (samen met een financiële man) de directie van het bedrijf. Heinen & Hopman is een echt familiebedrijf met dito sfeer. Het bedrijf toont niet alleen LEF met ondernemen, maar toont zeker ook LEF wanneer het gaat om de bedrijfsvoering en het welzijn van de medewerkers. Dat is terug te zien in het personeelsbeleid. Een onderdeel van het personeelsbeleid is dat aan iedereen een kans wordt gegeven, ook wanneer een medewerker grijpt naar verslavende middelen als drank of drugs. Dan wordt er een traject aangeboden (én betaald) waarbij deze medewerker de kans krijgt om af te kicken van zijn of haar verslaving. Deze kans wordt overigens één keer gegeven. Daarna is het klaar. Dit doen zij, omdat het welzijn van medewerkers voor het bedrijf van groot belang is. In meerdere opzichten is het bedrijf een belangrijke werkgever en voorbeeld.

LEF voor de Bunschoter samenleving
Ook de bijdrage die door Heinen & Hopman wordt geleverd op maatschappelijk en sportief gebied is enorm! De sponsoring van de jaarlijkse zwemvierdaagse, de jeu de boules club, maar ook van alle drie de voetbalclubs: VV IJsselmeervogels (waaronder het G-team), SV Spakenburg en VV Eemdijk. Overigens mogen ook andere sportverenigingen rekenen op een bijdrage. Ook op cultureel vlak wordt het een en ander bijgedragen. Denk aan de Korenmolen, de botterwerf, de musea en de monumenten. Maar ook de Vrienden voor Afrika, de Rotary en het koor. Dit toont hoezeer het bedrijf betrokken is bij het dorp en graag mooie en goede dingen voor het dorp doen wil doen. Wanneer een bijdrage nodig is voor lokale initiatieven kan men altijd terecht bij dit bedrijf. Van een aantal evenementen is bekend dat deze worden gesponsord door Heinen & Hopman, maar vaak gebeurt dit ook zonder dat bekend is dat Heinen & Hopman weer eens riant heeft bijgedragen.

Kortom: een innovatief bedrijf, dat grote stappen heeft gezet, nog steeds groeit, veel werkgelegenheid biedt en maatschappelijke sterk betrokken is. En dat in alle bescheidenheid.

Prijs van de Maatschappij
Willemien Meershoek is al jarenlang verbonden aan onze stad. Als directeur van Ravelijn heeft zij bijna 7 jaar gewerkt (van 1998 -2005) aan het vrijwilligers klimaat van Amersfoort en heeft zij met grote durf en inzet gewerkt aan de ontwikkeling van Amersfoort in het geheel. Het belang van de stad stond hoog op haar agenda. Verder stond zij aan de wieg van De Waterlijn, één van de belangrijkste toeristische attracties die Amersfoort kent en die Amersfoort landelijk op de kaart heeft gezet.

Daarnaast was Willemien directeur van Scouting Nederland in Leusden. Ook daar heeft zij haar steentje bijgedragen aan de ontwikkeling van een belangrijke organisatie die de Nederlandse jeugd hard nodig heeft. Het gaat dan vaak over verantwoordelijk burgerschap.

Na deze periode was Willemien (2010 -2014) ook nog bestuurslid van Matchpoint Betrokken Ondernemen Amersfoort. Matchpoint geldt nog steeds als één van de belangrijkste aanjagers van vrijwilligers werk en het matchen van maatschappelijk verantwoorde ondernemers en de partijen die de hulp hard nodig hebben.

Op dit moment is Willemien nog steeds erg actief o.a. als voorzitter van de Raad van Toezicht van Bibliotheken Eemland. Verder is Willemien op dit moment directeur van het Nationaal Monument Kamp Amersfoort; de meest indrukwekkende plek van onze regio.

Uit al het werk van Willemien Meershoek blijkt duidelijk haar drijfveer; het behoud en de leefbaarheid van de stad en regio. Een regio voor de mensen; een stad van de inwoners.

De Maatschappij, departement Eemland
De Maatschappij is een netwerk dat uniek is in zijn soort. De Maatschappij kent vertegenwoordiging vanuit het bedrijfsleven, openbaar bestuur, kennisinstellingen en de zorgsector. Het departement Eemland in uw regio is een van de grootste van het land. In haar jaarprogramma is een goede balans te vinden tussen fun en inspiratie (funspiratie) en bijeenkomsten waar het onderling contact voorop staat. De Maatschappij, juist in deze tijd! Een regionale netwerkorganisatie met een landelijk netwerk. www.de-maatschappij.nl

Departement Eemland

0 Reacties

Wat kan De Maatschappij voor u betekenen?