Michiel de Ruiter: 'It's a great yourney!'

‘In zo’n inspirerende omgeving een lezing te houden is een grote eer’.
Zo begint de heer De Ruiter zijn voordracht in de Raadszaal van het oude stadhuis van Middelburg. Hij vertelt over de uitdagingen waarmee Koninklijke Zeelandia Groep b.v. te maken heeft. Zeelandia bestaat sinds het jaar 1900. Het hoofdkantoor is gevestigd te Zierikzee. In 1950 kreeg het bedrijf het predicaat ‘koninklijk’. Het bedrijf vervaardigt bakkerijgrondstoffen en inspireert bakkers over de hele wereld met inventieve producten en diensten. Zeelandia heeft eigen fabrieken in 29 landen met 3000 werknemers en exportactiviteiten in meer dan 100 landen. De omzet bedroeg in 2016 520 miljoen euro .

Vorig jaar was Zeelandia genomineerd voor de Koning Willem 1 prijs. De prestigieuze ondernemingsprijs wordt elk jaar toegekend aan bedrijven die durf, daadkracht en duurzaam ondernemerschap hebben getoond. 

De bakkerijwereld verandert. De ‘bakker om de hoek’ is niet altijd meer vanzelfsprekend. Bakkerijen zijn veelal ‘in store’ in grote supermarkten. De strategie van het bedrijf is vooral gericht op continuïteit om ook op langere termijn als familiebedrijf te kunnen blijven bestaan. De missie van Zeelandia is op een inventieve manier nadenken over de bakkerij van morgen.
Zeelandia wil zich onderscheiden van de grote multinationals door in te spelen op de lokale gebruiken en behoeften.    

De lokale cultuur respecteren is belangrijk; er worden specifieke producten ontwikkeld al naar gelang er behoefte aan is. Te denken valt aan specifieke mixen voor de productie van verschillende soorten brood. Er is wereldwijd veel verschil. Als voorbeeld noemt de heer De Ruiter dat slagroom, dat hier gewoon wit is, in Scandinavië een gele kleur heeft. Consumentenbehoeften veranderen. Zo is er bijvoorbeeld steeds meer vraag naar producten die glutenvrij zijn. Daarnaast zien we ook ontwikkelingen als de suikervrije muffin producten met minder vet, meer vezels, natuurlijke e-stoffen en verantwoord geproduceerde  ingrediënten zoals palmolie.

De producten van Zeelandia worden wereldwijd geleverd. Voor de expansie is durf en ondernemerschap nodig. Geografische groei is gericht op landen als bijv. India, Colombia en Kenia. Reeds langere tijd zijn er dochterondernemingen en joint ventures in Indonesië, Brazilië, China en Portugal. De werkwijze in de landen is verschillend. In een aantal landen levert Zeelandia de technische kennis en worden lokaal partners aangetrokken voor de productie en logistiek. Ook wordt op lokaal niveau samengewerkt met kennisinstellingen.
Zeelandia werkt o.a. samen met Albert Heijn, Lidl, Aldi, Subway, Mcdonalds, KFC en Burger King.

 

De strategie van Zeelandia richt zich op het verder groeien met joint ventures wereldwijd, het versterken van de positie in de kleine en middelgrote bakkerijen het opbouwen van een positie inde industriële bakkerijen en focussen op samenwerking en kennisdeling tussen de landen.

 

 

 

De heer De Ruiter: ‘als we zelfstandig willen overleven, moeten we groeien. We proberen ons te richten op die synergieën die belangrijk zijn voor ons bedrijf. De organisatie is continu in ontwikkeling. It’s a great journey!’.

Wilt u de presentatie van Michiel de Ruiter toegestuurd krijgen, stuur dan een mailtje naar demaatschappij@dezb.nl

Farida Winter bekijk profiel


0 Reacties

Wat kan De Maatschappij voor u betekenen?

Lid worden