Zeven beïnvloedingsprincipes waamee je mensen overtuigt: maak kennis met Tom de Groot

Maak kennis met Tom de Groot

“If you can't communicate, it's like winking at a girl (or boy) in the dark — nothing happens…

…You can have all the brainpower in the world, but you have to be able to transmit it.”

Deze keer maken we kennis met een lid van Departement Rotterdam: Tom de Groot. Tom is 27 jaar en een bevlogen ondernemer die bedrijven helpt met groeien aan de hand van sterke content, persuasieve copy en uiteenlopende neuro- en growth marketing strategieën. We stelden Tom een aantal vragen over zijn vakgebied en ondernemerschap. 

Communicatie is dus echt “key” als we bovenstaande quote moeten geloven?

Tom: “Absoluut, effectieve communicatie is écht de sleutel tot succes. Bovenstaande quote komt van Warren Buffett, de op vier na rijkste persoon op aarde. Vind je hem niet treffend? Mensen en organisaties zijn afhankelijk van andere mensen en organisaties om vooruit te komen. De manier waarop we een boodschap overbrengen is dus van cruciaal belang als we dingen in beweging willen brengen. Of het nou het verkopen van je product of service, het aansturen van je eigen medewerkers, of het veranderen van een bepaald soort gedrag is. Aan de hand van sterke marketing, communicatie en PR (Public Relations) kun je dit voor elkaar krijgen.” 

Hoe kunnen wij als ondernemers dan het gewenste gedrag realiseren?

Tom: “De meesten van ons leerden waarschijnlijk communiceren van hun ouders, docenten en vrienden, maar wie zegt dat zij écht goed weten hoe je effectief communiceert? Als ondernemer helpt het je te begrijpen hoe mensen in elkaar zitten, wat ze beweegt en wat ze juist doet afremmen. In m’n werk baseer ik me voortdurend op theorieën en methodes uit de psychologie en gedragswetenschap en test ik aan de hand van growth marketing tactieken en data of het ene bericht of ontwerp beter werkt dan het andere. 

Er zijn natuurlijk tientallen, misschien wel honderden, verschillende strategieën die ik toepas voor mijn klanten en die ik niet allemaal in dit beknopte interview kan benoemen, maar een mooi voorbeeld van gewenst gedrag realiseren en mensen overtuigen zijn de zeven beïnvloedingsprincipes van de ‘Godfather of Influence’ Robert Cialdini. Deze oud-hoogleraar psychologie en marketing ging undercover bij de beste beïnvloeders ter wereld, volgde vele trainingsprogramma's in sales, marketing en management en analyseerde honderden tactieken. Het resultaat van dat alles is dat hij zeven universele beïnvloedingsprincipes wist te onderscheiden:

  1. Wederkerigheid: geef eerst iets weg voordat je iets vraagt;
  2. Commitment en consistentie: neem weerstand zo snel mogelijk weg, het is namelijk gemakkelijker aan het begin weerstand te bieden dan aan het einde;
  3. Sociale bewijskracht: we vertrouwen de mening van anderen over jou of je bedrijf;
  4. Sympathie: we zeggen eerder ja tegen iemand die we aardig vinden en kennen; 
  5. Autoriteit: we geloven de mening van experts, zij weten immers vast waar ze het over hebben; 
  6. Schaarste: mensen hebben een hekel aan dingen kwijtraken, hier kun je slim op inspelen; 
  7. Eenheid: we vertrouwen mensen die op ons lijken en dezelfde identiteit delen. 

Jij zet deze zeven principes dus dagelijks in?

Tom: “Absoluut! En zo zijn er natuurlijk tal van andere principes, technieken en methodes die ervoor zorgen dat je communicatie en marketing effectief is. Op deze manier help ik andere ondernemers en organisaties hun websites bijvoorbeeld beter in te richten, hun content op LinkedIn en andere social media kanalen relevant en interessant te maken en campagnes te laten slagen. Daarnaast zijn er tegenwoordig een hoop slimme online tools die je kunt gebruiken om je bedrijf sneller te laten groeien.”

Ook help je bedrijven met impact maken aan de hand van zogenaamde Short-Form Video’s toch?

Tom: “Dat klopt. Naast het geven van communicatie-en marketingadvies, help ik met ToDo Marketing ondernemers impact te maken bij hun doelgroep aan de hand van ‘Short-Form Video’s’ (SFVs). Dit doe ik samen met mijn vriendin en social media expert Donna. SFVs zijn video’s korter dan 60 seconden die informatie op een nieuwe, leuke en interactieve manier overbrengen, waardoor ze voor het doelpubliek toegankelijker en boeiender worden. Korte video’s zijn op dit moment de belangrijkste en meest bekeken vorm van content. Volgens HubSpot, een veel gebruikt marketing & sales platform dat bedrijven over de hele wereld helpt met groeien, hebben SFVs de hoogste ROI (Return On Investment) van alle social media marketing strategieën. Denk hierbij aan video’s die op het gigantisch snel groeiende TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts worden geplaatst. Ook Elon Musk lijkt hier op in te spelen nu hij de nieuwe eigenaar van Twitter is: hij wilt Vine (“The entertainment network where videos and personalities get really big, really fast”) namelijk terugbrengen. ToDo Marketing helpt je relevant te blijven bij de hedendaagse consument wiens aandachtsspanne alsmaar korter en korter wordt.”

Hoe kunnen andere leden van De Maatschappij met je in contact komen?

Tom: “Natuurlijk via de website van ToDo Marketing en daarnaast via LinkedIn of gewoon ouderwets via de telefoon: 0615265236. Ik vind het altijd leuk om met andere ondernemers in contact te komen en ideeën uit te wisselen!”

  

Jessica Eland bekijk profiel


0 Reacties

Wat kan De Maatschappij voor u betekenen?

Lid worden