Gienke Osinga: Wij werken graag samen met het (inter)nationale bedrijfsleven.

Maak kennis met Gienke Osinga. Gienke is nieuw lid bij Departement West Brabant en directeur van de Academy Hotel en Facility Management bij Breda University of Applied Sciences. Zij is verantwoordelijk voor het opleiden van 1200 studenten. In dit interview vertelt ze over haar werk en waarom het zo belangrijk is dat onderwijs en bedrijfsleven samen optrekken, internationaal en nationaal, maar zeker ook lokaal.

Samenwerking met het bedrijfsleven

Wij ontvangen veel gastsprekers vanuit het werkveld. Zij delen waardevolle en inspirerende ervaringen met onze studenten. Ook onze docenten geven wel eens een gastcollege of presentaties bij bedrijven als Breda Amphia Ziekenhuis en Hotel Nassau. 

Wat moeten ondernemers weten over de nieuwe generatie?

De jongeren van nu (Generation-Z) zoeken naar een bedrijf dat bij hun past, dat hen de ruimte geeft zich persoonlijk te ontwikkelen. Daarnaast vindt deze generatie het belangrijk dat het bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Als bedrijf moet je digitaal actief zijn om op te vallen bij deze generatie. Wij maken bedrijven bewust van de normen en waarden van deze generatie. Personeel van deze generatie vinden is al een uitdaging, laat staan ze behouden. Ik zie nog heel vaak bedrijven met een hoog verloop en dat is te voorkomen door aan te sluiten bij wat er onder deze generatie speelt.

Waarom heb je je aangesloten bij De Maatschappij?

Ik vind het belangrijk om van elkaar te leren, erachter te komen wat je voor elkaar zou kunnen betekenen en om elkaar te inspireren over de laatste trends. Recentelijk hadden wij een food marketeer te gast. Zij vertelde hoe in te spelen en hoe om te gaan met Generation-Z in de horeca. Een platform als TikTok laat zien hoe snel food trends zich vertalen in het horeca aanbod. Het is zo maar een voorbeeld van hoe deze generatie zich laat beïnvloeden en ook keuzes maakt. ‘Instagammable’ concepten dragen bij aan de ervaring en vaak wordt daarop de keuze gebaseerd. Hoe speel jij daar als horecaondernemer op in?

Waarom zouden onderwijsinstellingen zich ook moeten aansluiten bij De Maatschappij?

Wij werken graag samen met het (inter)nationale bedrijfsleven. Om ons onderwijsprogramma goed in te richten moeten wij weten wat het bedrijfsleven en werkveld nodig heeft de komende jaren. Door de gesprekken met ondernemers haal ik veel inspiratie en kennis op, die wij terugbrengen in ons curriculum. Zo wordt bijvoorbeeld steeds meer de eis dat sollicitanten een video insturen in plaats van een sollicitatiebrief. Dat nemen wij dan ook mee in ons onderwijs.

Jessica Eland bekijk profiel


0 Reacties

Wat kan De Maatschappij voor u betekenen?

Lid worden